torsdag 8 september 2011

Bra dag!

Vilken dag jag har haft. Började med att vi kl 7 masade oss ut på en promenad, frukost sedan anlända hos P & D kl 8.30 för lite vallning. Det gick mycket bättre denna gång och vi vallar nu MED varandra istället för att Lakki kör sitt eget rejs och jag mest lallar runt som en yr höna. Ni som sett oss i fårhagen vet att Lakki har en hel del motor där (också) och har mycket spring i benen, men samtidigt är han aldrig dum med djuren och ställer inte till med nån oreda. Han är nu helt tänd på fåren så nu börjar lydnadsarbetet.. Han går inte lika tight mot djuren nu som han gjorde förut vilket gör att jag får lite längre tid att förflytta mig. Han har fortfarande svårt att stanna då han har så mycket spring i benen men det går framåt, nu är det noll-tolerans som gäller ang lydnad. Han får nu inte göra något utan ett kommando och han springer åt det håll jag bjuder han åt och jag har börjat lägga in höger och vänster. Han har fina runda svängar åt höger där han är starkare och bjudningarna dit blir mer naturliga. Åt vänster så är han svagare så svängarna blir snävare och mer inpå djuren, sen så vänder han så fort han får chansen. Så det blir mycket träning på vänstervarv. Som vanligt så vorte de gofika, en massa bra tips och trevligt umgänge med P & D. Längtar längtar lääängtar till nästa gång. :-)

~You made my day med sms och present!~


Sedan så åkte jag ut till nyänget dit ett medium skulle komma och "prata med hundarna". Väldigt intressant och spännande. Det mesta av det hon sa visste vi redan, men det är kul att det stämde så bra. Några givna, självklara saker hon berättade. (Hon fick bara veta deras namn och ålder.):

Kaizer: Älskar då vi kastar pinnar i vattnet som han får hämta, älskar då han får söka föremål ute på lägdan, han gillar inte då Lakki är så hårdhänt och ska bita han hela tiden.

Lakki: Gillar märgbenet jag köpt, vill ha fler såna, gillar att hoppa åsse såg hon rör. (jag tolkar agility)

Ask: Gillar inte att bli borstad, gillar närhet av Baghera, gillar inte då barn springer och härjar runt han.

Baghera: Han hör då vi ropar men bryr sig inte, vill gå i sin egen takt, tycker det är jobbigt med stökiga hundar (Lakki och Kaizer troligtvis) och behöver vila ensam i lugn och ro hellst ute.

Sen sa hon en massa mer som jag kan berätta för den som vill. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar