måndag 16 juli 2012

Agility i Piteå.

På torsdagen åkte jag och Cornelia norrut med mina Lakki och Kaizer å hennes pappisar Poppe och Skorpan för att tävla agility. På fredagen hade de bara klass 1. Lördag och söndag alla klasser. 

Lakki råkade på träningen i tisdag komma under med en tass under gungan samtidigt som han klev på den med andra tassen, så han vorte lite elak på gungan och ville inte ta den. Efter en del träning så fick jag han över. Men han ville inte springa rakt på utan hoppade upp på sidan. Helt ok än så länge. Men jag hade inte så stora förhoppningar på agilityklassen under helgen. Ville ändå köra de loppen då det är bra för träningen.

Domarna under helgen gjorde riktigt svåra banor för att vara 1:an. Då blir det svårt att ha en nybörjar hund som fortfarande inte har hindersäkerhet och är riktigt snabb.Många kom fram under helgen och berömde Lakkis uppmärksamhettill mig samt snabbhet. Riktigt skoj. :-)

För Kaizers del va det lite otur att det va en skyttebana en bit från brukshundklubben och han som är skottberörd har haft en jobbig helg. Stackarn. På dagen har han nog inte vilat mycket, trots det har han gjort godkända prestationer.

FREDAG:

Lakki, agility: Fick en smidig början, men på balansen så skulle han sedan till en tunnel som låg jämsides med balansbommen och då smet han upp på balansen igen. Typiskt. Sen strulade det lite i slalomen. Flöt sedan på ända till gungan som han inte ville ta..

Lakki, hopp: Hade lite missflyt i starten. Jag satte Lakki och gick en bit för att sedan kalla in honom. Troligen gick jag för långt så han kröp under första hindret och hoppade över det nästa. Disk. Jag blir lite arg på mig själv för jag vet att han slarvar då han kommer för långt från mig, allt för att spara lite tid för att komma nära matte. ;-) Resten av banan flöt på relativt bra, lite strul i slalomen. Men eftersom vi blev diskad har jag så svårt att koncentrera mig och köra för fullt. Det är något som jag måste jobba på, så att jag alltid ger järnet!


LÖRDAG:

Lakki, agility: Flöt på bra till en början, missade kontaktfält. Sen så skickade jag han för långt ifrån mig så han sprang förbi ett hinder. Det struntade jag i så vi sprang bara vidare till nästa och gick imål ändå.

Lakki, hopp: Bra början. Lite strul i slalomen, och sen då han hoppat över hinder så ropar jag "tunnel", då tar han inte den tunnel som är närmast rakt fram. Utan han springer i 120 knyck till tunneln på andra sidan banan. Hel möjd. Hehe.. lille tokisen.

Kaizer, agility: En väldigt klurig bana. Såg direkt en fälla som skulle bli svårt för Kaizer att klara upp då han har en enorm dragning till a:et. Även fast jag visste om fällan så lyckades jag inte hålla i han utan han hann göra en sväng och peta på a:et med tassen. (Tror han gör så med vilje, för att retas. ;-)  ) Disk.

Kaizer, hopp: Han gick ett riktigt bra. Bra fart och lyssnade bra. Då vi började närma oss slutet på banan (fortfarande felfri) så började de skjuta. Då vände han ut från tunneln och började titta mot skotten. Tog om han och gick i mål med 5 fel. Skit också. Den där tunnelingången va inga konstigheter så hade de inte skjutit så hade vi gått nollad och kommit upp till klass 3. Lite besviken vart man ju, men jag är så jäkla glad att Kaizer klarade uppgiften trots att han hade en rädsla i kroppen. Där ser man hur stark dragning han har till agility. :-D


SÖNDAG:

Lakki, agility: Strul i slalomen, missade kontaktfält balans och sedan sprang han förbi a:et. Jag drog inte in han tillräckligt långt. :-(

Lakki, hopp: Klurig början med staket. Det klarade vi med lite tur. Sen fick han bra ingång i slalomen, men så missade han sista pinnen. Efter platten fanns det 2 tunnelöppningar att välja på. Han sprang till fel. Och jag som inte ens trodde under banvandringen att det skulle vara en fälla...

Kaizer, agility: Nollat lopp. Vinst och våran andra pinne. :-)

Kaizer, hopp: Kaizer rev ett hinder! Det är ovanligt. Kan räkna hans rivningar på en hand, och då är han ändå över 8 år, så vi har ju hållit på ett tag. På slutet av loppet så kändes han trött, så jag tror det va därför han rev. Konditions och muskelmässigt är han i toppform, men kan man inte vila på dagtid utan bara går runt och häschar så är det inte lätt att klara en helg på agilitytävling med 4 lopp...

Alla lopp är filmande, så det blir till att lägga upp de på datorn i veckan här så man får se alla misstag jag gör. ;-) Det som är bra med att det var en helg med lite kluriga banor är att nu vet jag vad jag behöver träna på. Så nu blir det hårdträning innan Timrå-helgen. :-)

Grattis till Cornelia med Poppe o Skorpan och Kent-Åke med Spike till fina lopp!


Lakki kikar på banvandringen

Kaiz då han vann agilityklass 2. Stor säck doggy samt en leksak. :-)

Fina Kaiz

Skorpan, en liiiten pappillon

Grilla middag. mumsa..

Poppe, en stoor pappillon

Haha, Kaiz ser mango ut. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar