söndag 28 augusti 2011

Lydnad, spår, skott och min nya idol


En massa text om vad som hänt i veckan...

För ganska precis en vecka sedan nu så fick jag äran att träna för Lena från Åre som var på genomresa genom Övik. Vi gick igenom både Kaizer och Lakki och fick en massa bra träningstips att jobba med. Jag behövde verkligen en nytändning inom lydnaden och Lenas träningsmetoder passar mig, en massa positiv förstärkning och lek. :-)

I tisdags åkte jag upp på huntorpet för skotträning och passade på att träna lite lydnad också. Tränade positioner, läggande under gång och platsliggning. Mest nöjd är jag med platsliggningen för det var väldigt mycket folk å hundar runtomkring och det var första gången vi tränade det på "borta plan". Helnöjd med lydnadsträningen.
Skotträningen gick också toppen, vi sköt 10 skott och det va endast det första skottet som han tittade mot skytten. Jag både lekte med han och hade han passiv bredvid. Ingen reaktion. Skönt. Jag ska skottträna han varje vecka nu så man håller i det här.
Avslutningsvis på kvällen så tränade jag lite agility med Jenny och Sara.



Onsdag åkte vi ut till Susanne i Ravesta. Jag började med att lägga ett spår på ca 300 meter med 6 pinnar + slut sedan startade vi dagen med en kaffetår. Och jag må säga som så men ingen gör så gott kaffe som Susanne!! Sedan så tog vi en promenad, som blev en lång promenad genom en massa byar. Med mycket och titta på och prata om så kan man gå hur långt som hellst.

Efter promenaden och en massa hundbad i sjön så gick vi upp till skogen för att släppa Lakki på spåret. Hanspårade riktigt bra och kom in med alla pinnar till mig. Oturligt nog så tappade jag bollen i spåret så belöningen de sista pinnarna blev gos. Tur han är lättcharmad Lakki så det gjorde ingenting. Efter vi gått spåret släppte vi hundarna och rätt som det var så kom Lakki med bollen till mig. Dutti pojke, tur man har han. ;-) Kaizer och Kenzo fick jobba lite de med, gjorde en uppletanderuta med 5 föremål och alla 3 hundar fick hämta in ett föremål eftersom och de som inte jobabde fick ligga lös och vänta på sin tur. De skötte det riktigt bra förutom mina 2 hundar som knallade en gång då Kenzo skickades.

På kvällen va jag på skiftlagsfest med F och E. Vi spelade Rotoo, åt 3-rätters middag och drack gott. Mycket lyckad kväll och som vanligt så va jag kvar till sist. Mwoahaha



Torsdag träffade jag carro på mon i bjästa för 5 km-rundan. Kaizer blir så glad då han får träffa carros goldenkille Leo, fast nu så är lill-Lakki ivägen hela tiden så Kaizer går mest för sig själv medan Leo och Lakki busar. :-( Men efter promenaden så passade Kaizer på att byta ägare då han hoppade in la me Leo i carros bil. Så han fick åka med de hem till carro där vi skulle ta en kopp kaffe. :-) Me mej hem fick jag Kaizer sen iafl. Vid 17-tiden åkte jag upp på hundtorpet för att träna lite agility med Jennie innan det var dags för planeringsmöte inför agilitytävlingen. Hann även med ett träningspass efter mötet med fokus på kontaktfält med Lakki och slalomingångar med Kaizer.


Fredagen börjades med en långpromenad sen stadsrunda med Carro och tacobuffé på richard sångkock. Kvällen och natten spenderades på fabriken då jag har natt-pass hela helgen.


Idag då jag vaknat så åkte jag in till stan vid 13-tiden för ett träningspass på vikingavallen med Kattis. Vi la var sitt IPO-spår till hundarna på gräsmattan. Det var första gången jag la ett sådant spår så det var spännande å se hur de skulle lösa det. Kaizer har inte spårat på flera år och Lakki är ju bara nybörjare. Lakki var lugn och sansad och spårade riktigt fint. Kaizer hade lite brottomt och var mer flackig i sitt spårande men det blev bättre och bättre iallafall. Sedan lattjade vi lite lydnad och tränade passivitet. Mycket rolig och trevlig träning, like old times (fast vi är mycket smartare nu ;-) ) Vips så försvann 3 timmar fort så det var dags att åka hem å förbereda sig för jobbnatt igen.

Imorrn ska jag ta ett till träningspass då jag vaknat hade jag tänkt. Det blir ett spår och lite lydnad på schemat. Är taggad! :-D

1 kommentar:

  1. Tack själv för en härlig träningsdag! : ) Kanonbra tycker jag, mycket för stackars omiljötränade Dyra. : ) Kul att få se Lakki in action!

    SvaraRadera