lördag 26 februari 2011

Debut i vänstervarv

Idag så har jag och Lakki gjort debut i vänstervarv. Vi startade hemifrån vid 8-tiden för att åka söderut till Timrå ridstadion. Då vi stod i vaccinationskontrollen så råkade Lakkis halsband gå sönder så där hade jag en lös valp helt plötsligt. Som tur var så stod han kvar och jag kunde, utan dramatik, göra en tillfällig lösning på halsbandet så han var fast iallafall. Hmf, osis! Som tur var så såg jag nästan direkt vi kom in att de sålde diverse hundgrejer i ett stånd där så jag köpte ett nytt halsband. I färsta fall så har jag alltid retrieverkoppel i bilen så alldeles kris var det inte.

Väl inne så ville Lakki hälsa på allt och alla, gjorde lekinviter mot alla hundar och drog åt alla möjliga håll. Att det kan finnas så mycket energi i en sån liten varelse. Vi hade ringen längst ner i ridhuset så jag satte mig där med Sanna som har kelpien cukid´s Joplin och Maja som har Örnästets Nittra samt Lisa och Emelie som kom utan hundar. Lakki hade svårt att sitta still och flög mest runt i kopplet för att kika på allting. Jag hade fullt schå att få upp kaffemuggen samtidigt. :-P Men han blev iallafall lugnare och lugnare, men koll på allt skulle han minsann ha.

Då det var våran tur att gå in i ringen så bytte jag koppel till ett utställningskoppel, är som lättare att ställa med ett sånt tycker jag. Vi var två hanar i valpklassen, den andre hanen var 8 månader. Lakki skötte sig bra och var väldigt glad att träffa domaren (stackars han som blev överöst med pussar). Lakki hade lite svårt att fokusera under språnget då det luktade väldans gott på backen, men han hade dock inga problem att stå. I den individuella bedömningen fick han hp och gick vidare. I konkuransen så blev vi 1:a och vidare till den stora finalen. Vi lämnade WO för att inte behöva vänta flera timmar. Vi drog på Ikea istället för att möta upp Helena och hennes mamma för lite shopping istället.

Jag är riktigt nöjd med Lakki. Mera miljöträning med andra hundar behövs dock. :-P

----------------------------------------------------------------

Domare: Sonny Ström

Tilltalande valp, maskulint huvud, välburna öron, vackra ögon, bra hals och rygg, välvinklad, välkroppad, bra ben och tassar, rör sig ngt trångt bak, lösa armbågar från sidan, tillräcklig balans och kraft.

---------------------------------------------------------------

Nedan kommer först lite bilder från ridningen igår, sedan några med Lakki och rosetterna. Fler bilder lägger jag in på galleriet på www.lenashundliv.se.


Lakki väntar medan vi hämtar hästarna


Komma ni snart dååå.....


Jossa med hästarna


Jossa med Madicken

Czamita och Lakki



Czamita och Madicken väntar snällt på lite uppmärksamhet


Lakki med två stora huvuden som stirrar på han


Madicken


Czamita


Jag, Czamita och Kaizer på väg ut.


Jag skulle kunna tävla lydnad på hästryggen. :-P


Lakki med sina resetter från dagen



Söta Lakritstrollet med sitt nya halsband också.

5 kommentarer:

  1. Grattis Lakki! Vilken debut:) Nu måste matte vara stolt över dig:)

    Kram från oss

    SvaraRadera
  2. Grattis till en strålande debut!! Vad synd att vi inte såg er där.
    Kram

    SvaraRadera
  3. GRATTIS!!! Han ser jättefin ut! Har snott en bild... Kommer sno flera!
    Kram från en stolt uppfödare

    SvaraRadera
  4. Stort grattis!!!!
    Jag sa ju att ni skulle slå oss ju :) Men som domaren sa till mig: En valp på 8 månader är inte så snygg ;)

    Vilken fin kritik! Domaren var bra tyckte jag, lugn och trygg för hundarna!

    // Carolin & Spajk

    SvaraRadera
  5. Sent Grattis i bloggen till resultatet!! :)
    Ska börja följa er här!

    SvaraRadera