tisdag 23 november 2010

idag...igår...

Nu så har jag äntligen satt mig vid datorn igen. Jobbar som sagt dagtid nu, 7-16. Hundarna är hos mina föräldrar i Nyänget medan jag är på jobbet så direkt efter jobbet så åker jag ut dit, tar en långpromenad med de vuxna hundarna och har jag tur så äter jag även middag där ibland. Tiden vid datorn är minimal just nu. Har varit dålig med fotandet också då det är mörkt då jag är hemma hela tiden och det är så svårt att fota fina bilder inomhus.

Lakki sköter sig bra i Nyänget. Ask har slutat leka inte-stöta-golv och nu talar han bara om för Lakki att han inte gillar närkontakt, vilket Lakki oftast accepterar. Fast nog är det lockande å smyga för att lägga sig i samma bädd som pälsbollen Ask. ;-) Baghera han ligger mest i vägen precis där Lakki ska gå så han bara måååste klättra över honom. Mina föräldrar var barnvakt åt min brorson som är 3 år två dagar förra veckan. Han är en störtskön liten kille som inte bryr sig om hundarna utan håller bara ut handen då han komma och går bara på så att hundarna måste flytta på sig. Lakki gillade att vara runt Theo och tittade nyfiket på då Theo lekte med sina traktorer. Då och då ville Lakki dock vara med å leka, men det är inte så roligt med dessa valptänder. Då kliver Theo upp, går till hallen, tar på sig hockeyhandskarna och sätter sig å leker igen som om inget har hänt. Haha.. Barn är otroligt smarta!

Kaizer och Lakki leker flitigt nu för tiden. Bara en massa spring då vi är ute och även inomhus. Kul att se att Kaizer uppskattar sin lillebror, han är inte så mycket för att busa med andra hundar utan har bara en riktig lekkompis sedan innan och det är en goldenkille som heter Leo.

I lördags så åkte jag till Järved för att träna lite lydnad med Kaizer. Även Lakki fick följa med och träna lite. Med Kaizer tränade jag rutan, positioner, inkallning med ställande. Träningen gick riktigt bra, med det va lite kallt bara. Lakki fick komma ut och vi tränade lite kontaktövningar och att vara passiv då jag och Linda stod å pratade. Han klarade det väldigt bra. Men det är klart, han ville ju väldigt gärna hälsa på Chess också. Det var väldigt trevligt att träffa Linda eftersom hon också har en Kelpie (Axa som inte var med på träningen denna gång) så man får veta lite hur Axa var då hon va lite och så.

I söndags tränade jag lite sök och markeringar med Jonathan som medhjälpare. Det gick rätt så bra men Theo var också med så det blev lite rörigt för Kaizer emellanåt men han skötte sig riktigt bra.

I några dagar här har det varit riktigt kallt. Har skiftat mellan minus 10-16 grader under vaken tid så igår for jag till Reginas Zoohörna å köte en stickad polotröja till Lakki. Den är lite stor men han kan ha den iallafall. Den är nog perfekt att ha i fjällen kring nyår då det brukar vara rätt så kallt där. Ovanpå den så har han Ask´s tomte-täcke. Varmt och skönt för denna lilla skit.

Lakkis öron har fortfarande inte rest sig helt. Han har ni perfekta sheltie-öron som dock inte Ask har som har perfekta stå-öron. Haha. Så det kan bli.

Ask förövrigt mår inte så bra igen. Han har varit å lämnat lite blodprover och fick svaret att nästan alla värden var för höga så nu blir det specialfoder samt invänta ultraljud för att se om de ser något där. Urs det är så hemskt att se hur slö han är, nog för att han är 9 år men den Ask vi känner är glad och sprallig och går inte bakom en på promenaderna. På fredag ska han på ultraljud så vi håller tummarna att allt är bra.

Sedan på måndag så är det Kaizers tur att åka till veterinären. Han ska ta bort en knöl på hans högra sida. Den är inge fara eller nåt men har blilvit rätt stor och alldeles stenhård så jag tar bort den så han inte gör illa sig om han stöter i hinderstöd i agilityn eller nåt. Då blir det till att ha Lakki och Kaizer skilda tills det är läkt, ajaj för Lakkis valptänder.. tur man bor stort.

Detta blev som vanligt ett svamligt inlägg med hoppande hit och dit mellan ämnerna. Men har du läst hit så kan det ju inte vara så illa heller. ;-)

Har lagt in nya foton i galleriet på http://www.lenashundliv.se/


Kaizer, Lakki och Ask

2 kommentarer:

  1. Men brorsan...Tröja??hehe Tänk om någon tjej ser dej? Inget kort på dej o tröjan? Vi har inte sååå kallt här men blir det så, då är jag nog tacksam med lite extra värme jag med...Kraaam

    SvaraRadera
  2. Krya på dej Ask!!
    Snyggt med polo, Lenka har en svart - bra färg - syns knappt! :)

    SvaraRadera